Beginnen met Google Ads

Beginnen met Google Ads om je bedrijf te laten groeien? Als je dit zelf gaat doen zul je in eerste instantie niet weten waar te moeten beginnen. Als je eenmaal een account hebt aangemaakt wordt het al vrij snel duidelijk dat Google Ads niet zo makkelijk is als je misschien in eerste instantie dacht. Zonder enige marketingachtergrond weet je niet waar je moet beginnen en zal je sneller begrijpen waarom marketingspecialisten worden ingezet voor dit werk. Zo zijn er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het opzetten van je account. 

  • Welke inzet ga je gebruiken (zoeken, display of video of een combinatie hiervan)? 
  • Wat houden deze verschillende inzetten in? 
  • Op welke zoekwoorden ga je bieden? 
  • Welke zoekwoordtypes ga je gebruiken? 
  • Wat zijn zoekwoordtypes?
  • In welk gebied ga je adverteren? 
  • Wat zijn de beschikbare budgetten? 
  • Wat is het doel van de betaalde inzet? 
  • Wat mag een lead of conversie kosten? 
  • Hoe is de concurrentie in de markt? 
  • Hoe kan ik de concurrentie te slim af zijn? 

Maar al te vaak krijgen wij accounts te zien waar onze haren recht van overeind gaan staan. Vaak zijn dit accounts die mensen zelf of door vrienden/familie hebben laten opgezetten. Natuurlijk wordt dit gedaan met de beste bedoelingen, echter leert de praktijk ons dat er vaak niet is over nagedacht en dat men eigenlijk niet weet hoe het werkt of wat zij doen.  

De juiste campagne kiezen

Na het instellen van alle belangrijke zaken zoals het betalingsprofiel, bedrijfsprofiel en facturatiegegevens, is het tijd om een campagne te maken. Alvorens je begint met het maken van een campagne is het belangrijk om na te denken wat het doel van de campagne is, wie je doelgroep is en wat je wilt dat zij gaan doen op je website als zij eenmaal op de advertentie hebben geklikt. Wanneer je antwoord geeft op deze vragen krijg je een beter idee bij het type campagne dat je kunt gaan gebruiken. Zo kan je voor het vergroten van de naamsbekendheid het beste kiezen voor beeld- en videoadvertenties en voor het genereren van leads of verkopen is het zoeknetwerk juist geschikt. Maar er zijn nog veel meer tactieken mogelijk in Google Ads.  

Targetting, héél Nederland of juist lokaal 

Zodra duidelijk is welk type campagne je wilt gaan gebruiken is het belangrijk om te weten of je de advertenties in héél Nederland wilt vertonen of juist lokaal. Dit hangt allemaal af van de dienstverlening of het product dat je aanbiedt. Een webshop dat producten online aanbiedt zal sneller kiezen voor héél Nederland en misschien wel internationaal, een loodgieter daarentegen kiest waarschijnlijker eerder voor een lokale inzet. Ook moet je rekening houden met verschillende talen. Wil je bijvoorbeeld enkel de Nederlandse taal of ook andere talen instellen voor je campagne? 

Spiegel campagnes en advertentiegroepen aan de websitestructuur

Bij het maken van campagnes is het verstandig om dit zo in te richten dat het een weerspiegeling is van je website. Zo hebben wij bijvoorbeeld een opdrachtgever die zich specialiseert in verschillende verpakkingen. Op de website is een bepaalde structuur aangebracht per productcategorie/branche, denk bijvoorbeeld aan verzendverpakkingen, kantoorartikelen of schoonmaakmaterialen. Per categorie zijn er campagnes gemaakt waarbij de verschillende advertentiegroepen zich weer richten op specifieke producten binnen deze categorie.  

campagnestructuur google ads

Wil jij meer omzet genereren voor jouw bedrijf?
Vind jij het tijd om jouw bedrijf te laten groeien?
Wil je advies of een helpende hand bij marketing?
Of heb je simpelweg geen tijd?

Neem dan contact met ons op en laten we samen kijken naar de mogelijkheden.