Wil je meer controle over je Google Ads campagnes? Met Google Ads scripts kun je de prestaties van je campagnes verbeteren en automatiseer je handmatige taken. In deze blog zullen we ingaan op wat Google Ads scripts precies zijn, waar ze voor gebruikt kunnen worden en hoe je ze kunt gebruiken. Aan het eind van deze blog zul je een beter begrip hebben van wat Google Ads scripts zijn en hoe je ze kunt gebruiken om je campagnes te verbeteren.

Google Ads scripts is een uitkomst voor wie zijn werkzaamheden in het Google Ads account efficiënter wil inzetten. Google Ads scripts is een stuk code dat is geschreven in de computertaal van JavaScript. Je hoeft geen expert te zijn in JavaScript om gebruik te maken van Google Ads scripts. Er zijn al veel kant-en-klare Google Ads scripts online te vinden.
Deze kant-en-klare scripts kan je gemakkelijk kopiëren en plakken in Google Ads om er gebruik van te maken.

Waarom je gebruik zou moeten maken van Google Ads scripts?

Door gebruik te maken van Google Ads Scripts kunnen de meest tijdrovende (en saaie) taken efficiënter worden uitgevoerd, hierdoor blijft er meer tijd over om na te denken over de juiste strategie en nieuwe campagnes.

Met Google Ads Scripts kunnen bepaalde opdrachten en werkzaamheden geautomatiseerd worden. Hierbij kan je denken aan het uitzoeken/filteren van de zoektermen die de Google Ads campagnes/advertenties hebben geactiveerd. Dit kan ook handmatig worden gedaan binnen de interface van Google Ads maar dit is vaak een tijdrovende klus. Door bepaalde voorwaarden te schrijven in de JavaScript code, kunnen scripts dagelijks of wekelijks accounts scannen en de data inzichtelijk maken.

Voorbeelden van Google Ads scripts

Zoals eerder beschreven kunnen scripts bepaalde opdrachten uitvoeren die de hygiëne werkzaamheden kunnen vereenvoudigen. Een voorbeeld hiervan is het controleren van de prestaties van verschillende zoekwoorden. Door gebruik te maken van het onderstaande script, kun je eenvoudig alle zoekwoorden in het account scannen. Als de zoekwoorden aan de opgegeven condities voldoen, dan worden deze verwerkt in een Google Spreadsheet.

function main() {
var spreadsheet = SpreadsheetApp.create("Keyword Attention Report");
var sheet = spreadsheet.getActiveSheet();
sheet.appendRow(["Keyword","Clicks","Conversions"]);
var keywordSelector = AdsApp
.keywords()
.forDateRange("LAST_30_DAYS")
.withCondition("Clicks > 200")
.withCondition("Conversions < 1")
.orderBy("Clicks DESC");
var keywordIterator = keywordSelector.get();
while (keywordIterator.hasNext()) {
var keyword = keywordIterator.next();
Logger.log("Keyword '"+keyword.getText() +"' has zero conversions");
sheet.appendRow([" "+keyword.getText(), keyword.getStatsFor("LAST_30_DAYS").getClicks(), keyword.getStatsFor("LAST_30_DAYS").getConversions()]);
}
Logger.log("Spreadheet ready at: "+spreadsheet.getUrl());
}

Dit script zal alle zoekwoorden bekijken die in de afgelopen 30 dagen meer dan 200 klikken hebben gegenereerd en minder dan 1 conversie hebben behaald. Als er zoekwoorden zijn in het account die hieraan voldoen, worden deze automatisch in een spreadsheet geplaatst. Hierdoor kan je binnen twéé minuten inzien welke zoekwoorden meer aandacht nodig hebben.

Contact

Wil jij graag samenwerken met een online marketingbureau dat verder denkt dan hygiëne en onderhoud van je Google Ads account? Of heb je advies nodig over Google Ads script?

Neem dan contact met ons op!

Samen kijken wij naar de mogelijkheden hoe wij jou het beste kunnen helpen met de groei van jouw bedrijf.