Een Performance Max van Google Ads is een full-funnel campagne die rekening houdt met de customer journey van de doelgroep. Er worden verschillende advertentietypes gebruikt in een Performance Max zoals videoadvertenties, displaybanners, tekstadvertenties en Google Shopping advertenties. Daarnaast is remarketing ook een onderdeel van de Performance Max, ook wel P-Max.

De voordelen

Een groot voordeel van de P-Max campagne is dat het nog nooit zo eenvoudig is geweest om verschillende advertentietypes in één campagne op te nemen. Daarbij houdt de P-Max rekening met de customer journey van de doelgroep en gebruikt de full-funnel campagne daar verschillende advertentietypes voor. Voorheen werden deze advertentietypes opgebouwd in verschillende campagnes om zo goed mogelijk de customer journey in kaart te brengen en hier ook gebruik van te maken. Een ander voordeel is dat in de P-Max campagne een doelgroepsignaal afgegeven kan worden. Je kan dan direct aan Google Ads laten weten op welke doelgroep(en) de P-Max campagne zich moet focussen. Naast dat vele advertentietypes die worden ingezet en een signaaldoelgroep is ook remarketing automatisch een onderdeel van de Performance Max.

De nadelen

De Performance Max heeft veel voordelen maar er zijn ook nadelen. Een groot nadeel van de P-Max campagne is dat er weinig data wordt weergegeven in het data-overzicht van Google Ads of in Google Analytics. Ook het optimaliseren van de P-Max is bijna niet mogelijk in tegenstelling tot andere Google Ads campagnetypes. Marketeers noemen de P-Max ook wel de blackbox-campagne, omdat de data vrijwel onzichtbaar is en er dus ook niet op deze data ingespeeld kan worden door campagne/advertentieaanpassingen. Wat ook nadelig kan zijn bij het inrichten van een P-Max is het aantal afbeeldingen, teksten en video’s. Veel bedrijven hebben niet genoeg afbeeldingen voor Google Ads of maken geen gebruik van (YouTube) video’s. Door geen of te weinig afbeeldingen of video’s in te voeren haal je bij de P-Max campagne nooit de 100% optimalisatie voordat de campagne live gaat. Hierdoor worden marketeers vaak belemmerd door hun opdrachtgevers om het beste uit de Performance Max maar ook uit andere campagnes te halen.

De conclusie

Een Performance Max is de meeste geautomatiseerde campagne in Google Ads. De data is minimaal zichtbaar en er zijn bijna geen optimalisatiemogelijkheden. Ondanks dat zien wij vaak goede conversiecijfers in de Performance Max die ingericht zijn voor Google Shopping. Er worden aankopen gedaan, de advertentietypes circuleren over het internet en er worden goede resultaten behaald. Het is een goede campagne-optie voor Shopping of voor kleinere bedrijven die weinig campagnes draaien.

Er zijn nog meer voor- en nadelen voor de Performance Max die we nog niet hebben beschreven. Binnenkort zal hierover een volgende blog verschijnen.

Heb je vragen over de Performance Max of ben je op zoek naar online marketeers die jouw bedrijf verder kunnen helpen in de onlinewereld? Neem dan contact met ons op.