Inmiddels weten we het wel. Universal Analytics (verder UA) van Google wordt vervangen door Google met Google Analytics 4 (verder GA4).

Waarom doet Google dit?

Het is duidelijk dat deze versie van analytics wat aan het verouderen was. De basis systematiek was gericht op ‘hits’ oftewel sessies op pagina’s. Van pagina 1 naar pagina 2 gaan is een duidelijke gebruikersinteractie maar in een mobiele app werkt dat vaak niet zo. Voor apps bestond Firebase als separaat systeem maar dat was niet volledig geïntegreerd.
De opkomst van apps en daarmee de noodzaak om anders te gaan meten is dan ook één van de belangrijke redenen dat Google dit proces ingezet heeft.

Een tweede belangrijke reden is de privacy wetgeving (GDPR Europees, AVG in Nederland) want Universal Analytics stuurt heel veel persoonsgegevens (PPI’s) door naar USA.
Achterliggend probleem hierbij is dat de Europese manier van denken over privacy veel verder gaat dan de Amerikaanse of de Chinese (Bytedance – TikTok). Juist daarom blijkt het heel moeilijk om verdragen te sluiten die dit soort privacy zaken goed regelen.

Afgezien hiervan werd en wordt UA ‘gebruikt’ door Google Ads (= belangrijk advertisement systeem!) voor allerlei data als conversies, doelgroepen en engagement. UA is dus niet enkel een website statistieken en analyse systeem. Gevolg hiervan is dat heel veel cookie meldingen helemaal niet correct zijn. Dat moet je lezen als ‘in overtreding van de wet AVG’.
Met alle plezier vertellen we hier nog veel meer over maar bel dan even voor een afspraak!

GA4

Het is dus duidelijk dat de digitale wereld qua analytics enorm gaat veranderen met de komst van GA4. Het wordt wennen want de interface is volstrekt anders dan we al jaren gewend zijn.
De basis is dat GA4 werkt op basis van gebeurtenissen op de website. Dit dus in tegenstelling tot de ‘hits’ van UA. Alle waardes die we kennen en normaal zijn gaan vinden door de jaren heen, gaan veranderen.
Goed voorbeeld is de bouncerate. In UA is dit een bekende kwalitatieve waarde. Deze meting gebeurt op basis van het ontbreken van enige interactie/gebeurtenis en dus ook het vertrek van een bezoeker van de website. In GA4 bestaat deze waarde als zodanig niet omdat het werkt vanuit gebeurtenissen. In GA4 krijgen we wel een tegengestelde waarde – de zogeheten ‘Engagement rate’. Als we gewend waren een bouncerate te zien van 30%, dan zal de engagementrate 70% zijn.

Ander goed voorbeeld is dat UA een flink aantal standaard reports kende. In GA4 moeten we die zelf gaan maken. Tegenprestatie is wel dat we veel meer ‘vrijheid’ hebben om reports te maken.

De manier hoe we met gebeurtenissen omgaan in UA is een ander punt wat wezenlijk gaat veranderen. UA basis is ‘hits’ en via de datalayer van GTM maken we gebeurtenissen aan die we dan weer meten in UA. Een beetje een omweg. In GA4 is dit proces veel meer geïntegreerd en we verwachten dat deze integratie nog verder doorgezet zal worden in de komende maanden.

Grote verschillen om te onthouden
  1. UA is gebaseerd op ‘hits’ GA4 op ‘events’ en daarmee zijn het wezenlijk andere systemen. Het is dus geen upgrade maar een ander systeem.
  2. UA gaat echt verdwijnen dus is het zaak om aan de slag te gaan met GA4. Het wennen aan het systeem kost iedereen tijd maar het is noodzaak.
  3. UA is niet compliant met privacy wetgeving, GA4 is in ieder geval beter in lijn met de privacy regelgeving.
  4. In GA4 zal de connectie naar Google Ads veranderen. De verwachting is dat de data alleen nog van Google Ads naar GA4 met de API koppeling doorkomt maar niet meer de andere kant op.

Het wordt wennen. Interpretatie, setup en gebruik – in alles zullen we moeten wennen aan de nieuwe realiteit.

Wil je hier meer over weten?
Bel of mail ons We maken graag tijd om samen te bekijken over hoe en wat!